Zuinige SUV\’s, kan dat?

Categorie├źn Algemeen

Veel mensen willen wel zuiniger gaan rijden, of het nou voor de portemonnee of voor het milieu is. Toch zijn er maar weinigen bereid om een hoop comfort en handigheid op te offeren om dit te bereiken. Zeker als het gaat om een auto dan verkiezen veel mensen nog veel voor zichzelf. En dat is ook helemaal niet zo gek, aangezien het een flinke aankoop is en je er waarschijnlijk veel tijd in gaat doorbrengen. Zeker met een groot gezin zijn sommige kleine, zuinige auto's niet te doen. Je wilt dan het liefst een SUV kunnen blijven rijden. Gelukkig zijn er ook SUV's die relatief zuinig zijn, zodat je niet per se achteruit hoeft te gaan in comfort en opbergruimte wanneer je zuiniger wilt gaan rijden. Daarom hier een klein aantal SUV's die een stuk zuiniger zijn dan je zou verwachten.

Middeklasse

Het grootste gedeelte van de middelgrote SUV's die een vrij lage uitstoot hebben en veel kilometers op een liter kunnen pakken zijn voorzien van een hybride motor. Je hebt bijvoorbeeld de Kia Niro PHEV, een SUV die op een 1.6 liter draait in combinatie met een elektromotor. Door die combinatie kan de Kia heel zuinig rijden, en het is dan misschien ook wel de zuinigste in zijn klasse. Ook de Mitsubitshi Outlander en de Volvo XC90 zijn voorzien van een hybride motor, al is de Volvo nog een stuk krachtiger. De prijs is dan ook aanzienlijk hoger, maar met een XC90 occasion hoef je niets in te leveren op vermogen! Als je wat meer op het aankoopbudget wilt bezuinigen dan is een Renault Kadjar dCi 130 misschien de juiste keuze. Ongeveer tien keer zo goedkoop als de duurdere merken in het segment, al zal je dat wel merken op langere termijn. Deze SUV is lang niet zo zuinig als de eerder genoemde modellen.

De grootste SUV's

Écht grote SUV's zijn eigenlijk nooit zuinig, maar ook in deze klasse verbruikt de ene auto een stuk meer dan de andere. Zo zijn de Range Rover en de Range Rover Sport, tenminste de nieuwere modellen, zijn voorzien van hybride 2 liter motoren. Ondanks dat er geen brullende motor in ligt hebben deze beestjes nog meer dan genoeg vermogen. Maar zoals bij zoveel zuinigere auto's betaal je een aardige meerprijs ten opzichte van de brandstof slurpende versies van hetzelfde model. Op den duur is dat het waard, maar je moet wel even de investering kunnen ophoesten, en dat is helaas niet voor iedereen te doen. Aanzienlijk goedkoper is de Peugeot 5008, die bijna net zo zuinig is als de Range Rovers. Al zal je daarmee niet zo hard kunnen rijden..